Giselle


“Romantismul transpun în mişcare” în GISELLE de ADOLPHE ADAM

Giselle este primul balet care are toate trăsăturile genului matur: aternanţa zi-noapte, domeniul fantastic, relativitatea valorilor umane, primele încercări de a anula gravitaţia pe scenă.

În ceea ce priveşte libretul, există o poveste foarte interesantă creată în jurul lui. Acest balet are doi libretişti, dintre care cel mai important este Théophile Gautier – poet, romancier şi nu în ultimul rând, critic de artă.

Gautier era specializat pe artele interpretative (teatru, operă, dans). Era un bun cunoscător al acestor arte şi putea să enunţe nişte judecăţi de valoare extrem de pertinente în legătură cu acestea. Théophile Gautier a citit la un moment dat o povestire de Heinrich Heine, Les Wilis, despre nişte făpturi edenice pe care le-am putea numi „iele” sau „sânziene”.

Subiectul povestirii l-a acaparat atât de tare pe Théophile Gautier încât a propus – iniţial conducerii Operei din Paris şi apoi conducerii Academiei Regale de Muzică din Paris – ideea unui spectacol bazat pe acest Les Wilis.

A fost nevoie de asemenea de un libretist „de meserie”, care să poată pune toate lucrurile în ordine, de la intrările şi ieşirile personajelor până la relaţiile dintre ele. Astfel că baletul Giselle a avut doi libretişti, pe Théophile Gautier, ca principal promotor al ideii şi pe Vernoy de Saint-Georges, cel care a redactat libretul mişcare cu mişcare.” (Tiberiu Soare)

sursă foto: ONB